Körskador och skonsamhet

#Körskador och skonsamhet

Att minimera körskador och öka skonsamheten är en viktig fråga inom skogsbruket.

Med mindre maskiner och nya metoder finns det goda möjligheter till ett mer skonsamt skogsbruk, där större hänsyn tas till natur- och kulturvärden. Här har vi samlat våra artiklar inom ämnet.

Artiklar & reportage

  1. Naturvård med lätta maskiner i Jordbärs­murens reservat

    I naturreservatet Jordbärsmuren utanför Gysinge hjälper Skogssällskapet just nu länsstyrelsen i Gävleborg med åtgärder för att restaurera naturvärden. På den blöta och känsliga marken ska granarna tas bort så att skogen blir ljusare, lövträden gynnas och

  2. Avverka utan spår – är det möjligt?

    En skotare väger mellan 10 och 20 ton – med full last det dubbla. Det är enorma påfrestningar som marken i våra skogar utsätts för när det är dags för avverk­ning. Samtidigt innebär mildare vintrar och ökad nederbörd sämre bärighet i marken. Men med

  3. Panelsamtal: Markbered­ningen ska bli mer skonsam

    Markberedning är i regel en förutsättning för en lyckad föryngring. Samtidigt kan det skada fornlämningar och påverka mark, vatten, vegetation och utsläpp av växthusgaser negativt. Många tycker dessutom att markberedning är fult. Vi bjöd in till ett

  4. Mer kunskap i skogsbranschen  ger mindre körskador

    Den snabba kunskapsspridningen i skogsbranschen är en positiv kraft i kampen mot körskador, tycker Elisabet Andersson, ekolog på Skogsstyrelsen.

  5. Gemensamma riktlinjer för ökad hänsyn till forn- och kulturlämningar

    I januari 2016 kom skogsbrukets gemensamma riktlinjer om hänsyn till forn- och kulturlämningar.

  6. Kunskap och nytt verktyg hittar och skyddar fler forn­minnen

    Skogsbruket måste bli bättre på att identifiera och förebygga skador på forn- och kultur­minnen. Med finansiering från bland annat Skogssällskapet har Skogforsk nu tagit fram ett nytt verktyg som stöd. Sebastian Backlund, skogsförvaltare på

  7. Skonsam avverkning med hästar i Katrineholm

    När Katrineholms kommun, med Skogssällskapets hjälp, skulle avverka i en av sina tätortsnära skogar föll valet på den minsta och mest skonsamma virkestransporten som finns på marknaden: hästen.

  8. Utbildning i skonsamhet för att förhindra körskador

    När skadan väl inträffar är det redan för sent. Skonsam drivning handlar om att planera och köra så skonsamt som möjligt i skogen – och att stanna i tid. Våren 2016 lär sig Skogssällskapets entreprenörer och fältpersonal, i hela landet, mer om att köra

  9. Bättre planering med markfuktighetskartor och skogliga grunddata

    Skonsammare avverkning och ökad livslängd på skogsbruksplanerna. Det blir några av resultaten av Skogssällskapets utvecklingsarbete.

  10. Dimboskogar under omvandling

    På en del av Skogssällskapets fastighet Dimbo vid Hjälmaren byter skogen skepnad. Granen tas bort. Lövträden lyfts fram. Och naturens egen produktion av död ved får hjälp på traven av engagerade maskinförare.