Vi har gjort Sveriges skogar och skogsägare rikare sedan 1912. Våra erfarna rådgivare hjälper dig – oavsett om du vill maximera intäkter, jakt eller naturvärden.

I vilda vatten

Johan Ablesson med en stor lax i famnen

Foto: Wildwater Fishing

– Många småföretag faller på dålig marknadsföring. Det räcker inte att vara duktig på det man gör, marknadsföring och affärsmässighet är lika viktigt. För den som vill vara med på en internationell marknad är språk avgörande, säger Johan Abelsson, entreprenör inom charterfiske.

Johan Abelsson säljer charterfiske främst i Sverige, Norge och Danmark, men han funderar på att bredda sin marknad. Internet är hans givna kanal för marknadsföring och han uppdaterar sin hemsida nästan dagligen.

Marknadsföring kan vara allt från en lapp på en anslagstavla eller en enkel folder till tidningsannonser och flerspråkiga hemsidor. Det kan vara samarbeten med turistbyråer och reseföretag. En enkel satsning kan vara väl så effektiv som stora kampanjer. Johan Abelsson började med brev och fax.

Idag är hemsidan med en fiskeblogg hans bästa marknadsföring. Verksamheten säljer nästan sig själv på internet. Han har hittat sin nisch, både som företagare och marknadsförare.

– Jag var tidigt ute på internet och i dag lägger jag ut bilder och skriver på min fiskeblogg nästan varje dag, säger han.

Följer laxen

Johan Abelsson började med fisket när han läste till civilekonom för snart 30 år sedan. Det växte till både ett och flera företag. Med två kollegor äger han nu Wildwater Fishing i Åkersberga. De erbjuder fiske från båt i Stockholms skärgård och ända ned till Bornholm, i Vättern och vid en egen fiskecamp i Lofoten i Norge. De äger sina båtar men hyr ofta in båtar och kollegor när de får många beställningar.

– Höst och vår är högsäsong. Nu är det nästan hysteriskt med lax. Vi följer laxen och är just nu nere på Bornholm, förklarar Johan på telefon.

Kunderna kommer framför allt från Skandinavien, men också från Tyskland och till Lofoten kommer även ryssar.

I början hade de en agent i USA och kunderna var ofta flugfiskare. Med internets intåg blev agenten överflödig och de samarbetar i dag med ett par eventföretag i Stockholm. För Johan är internet värt mycket mer än alla annonser. Fisketuristerna har hittat till hans blogg.

– Många av våra kunder är passionerade laxfiskare som återkommer varje år. Vi har företagskunder som tar med sig både anställda och kunder för att skapa en gemensam upplevelse och stärka relationerna.

Lokala samarbeten

Förutom att hyra in extra båtar och kollegor samarbetar Wildwater med hotell och lokala företag på platser där de är verksamma. Bara undantagsvis erbjuder de paketlösningar, desto oftare tipsar de om andra aktiviteter i sina områden

Johan Abelsson påpekar att språk är en viktig framgångsfaktor för den som vill hitta kunder utanför Skandinavien. Både han och hans kollegor pratar engelska och tyska, Johan själv dessutom ryska efter några år på Kolahalvön. Språken bidrar till att de får både tyska och ryska kunder.

Johan ser en trend med ökat miljöintresse och krav på hållbarhet hos sina kunder. –

De vill ha naturupplevelser och fiske är ett skonsamt sätt att vara i naturen. Vi är noga med att inte lämna några spår efter oss om vi stannar längs vägen. Öarna ska se orörda ut när vi lämnar dem. Verksamheten går bra. Efterfrågan ökar och Johan Abelsson ser utvecklingsmöjligheter, kanske mot mer nischade grupper både i Sverige och Europa. Han funderar också på att förlänga säsongen och ser sig om efter möjligheter att etablera sig på andra håll i världen.

I Östersjön finns konkurrens, yrkesfiskare, som Johan Abelsson menar utarmar fisket och utgör en stoppkloss för fisketurismen. Här finns en motsättning och många åsikter från båda håll. Johan gör en markering:

– Vår verksamhet utgör en promille av det totala fisket. Vi fiskar på frivatten och internationellt vatten och släpper tillbaka nästan allt vi fångar.

TEXT: Gunilla Schönning