Körskador och skonsamhet

#Körskador och skonsamhet

Att minimera körskador och öka skonsamheten är en viktig fråga inom skogsbruket.

Med mindre maskiner och nya metoder finns det goda möjligheter till ett mer skonsamt skogsbruk, där större hänsyn tas till natur- och kulturvärden. Här har vi samlat våra artiklar inom ämnet.

Artiklar & reportage

  1. Naturvård med lätta maskiner i Jordbärs­murens reservat

    I naturreservatet Jordbärsmuren utanför Gysinge hjälper Skogssällskapet just nu länsstyrelsen i Gävleborg med åtgärder för att restaurera naturvärden. På den blöta och känsliga marken ska granarna tas bort så att skogen blir ljusare, lövträden gynnas och

  2. Avverka utan spår – är det möjligt?

    En skotare väger mellan 10 och 20 ton – med full last det dubbla. Det är enorma påfrestningar som marken i våra skogar utsätts för när det är dags för avverk­ning. Samtidigt innebär mildare vintrar och ökad nederbörd sämre bärighet i marken. Men med

  3. Panelsamtal: Markbered­ningen ska bli mer skonsam

    Markberedning är i regel en förutsättning för en lyckad föryngring. Samtidigt kan det skada fornlämningar och påverka mark, vatten, vegetation och utsläpp av växthusgaser negativt. Många tycker dessutom att markberedning är fult. Vi bjöd in till ett

  4. Mer kunskap i skogsbranschen  ger mindre körskador

    Den snabba kunskapsspridningen i skogsbranschen är en positiv kraft i kampen mot körskador, tycker Elisabet Andersson, ekolog på Skogsstyrelsen.

  5. Gemensamma riktlinjer för ökad hänsyn till forn- och kulturlämningar

    I januari 2016 kom skogsbrukets gemensamma riktlinjer om hänsyn till forn- och kulturlämningar.

  6. Skonsam avverkning med hästar i Katrineholm

    När Katrineholms kommun, med Skogssällskapets hjälp, skulle avverka i en av sina tätortsnära skogar föll valet på den minsta och mest skonsamma virkestransporten som finns på marknaden: hästen.

  7. Hotspots ändrar synen på naturhänsyn

    Vid avverkning lämnar skogsbruket en skyddszon runt vattendragen där träden får stå kvar. Vanligtvis är skyddszonen av standardbredd, men det skulle vara bättre om den anpassades till landskapets hydrologi. – Det skulle alla vinna på, menar forskaren

  8. "Körskadorna blir allt värre"

    De långsiktiga klimatförändringarna, med mindre tjäle och längre perioder med regn, medför att körskadorna ökar och blir en allt större utmaning för skogsbruket.

  9. Tänk efter och våga fråga när tunga maskiner ska in i din skog

    Kräv att få ta del av planeringen när tunga maskiner ska in i din skog. Fråga vilka maskiner som ska användas och om entreprenören och dennes maskinförare fått utbildning om markskador.

  10. Dit man inte kan gå till fots

    Fyra frågor till entreprenören Anders Svensson, på Våtseröd Skog, som har kört den kombinerade skotar- och skördarmaskinen Timbear i två år.